tisdag 5 februari 2013

BB-set nr 1

Har sytt lite kläder till bebisen som är på väg lite när som helst nu. Visserligen så hade vi ganska mycket kläder i de små storlekarna kvar efter L, men det mesta är sånt vi fått ärva, och framför allt i blåa nyanser, och jag ville gärna ha lite nya fina färgglada kläder med. Har sytt i stl 50, men tycker att bodysarna ser lite stora ut, de motsvarar nog mer en liten 56 skulle jag tro. Ottobre har ju en tendens att vara ltie stora i storleken. Om jag hinner ska jag försöka skala ner ett av mönstrerna och sy i 44 med (vilket då borde vara mera som en köpt 50). Vi räknar nämligen med att få en liten bebis. L vägde 2,9 när hon föddes en vecka över tiden, och det verkar som denna bebis är ungefär lika stor.

Först ut bland setten jag sytt är detta fina:

En kombination som jag sett på vi sytokiga, liandlos björnen sover och randigt! Tycker det blev jättefint ihop. Sen är det ju bra att kunna kombinera lite dyrare och billigare tyger så det räcker längre! "Björnen sover" köpte jag på syfestivalen i höstas. Ett jättesött tyg, även om björnen inte sover så mkt utan mest är ute och promenerar ;-) Behöver öva lite mer på att få till mönsterpassningen på randigt, och framför allt komma ihåg det när jag klipper ut! Lyckades ganska bra iaf tillslut på framsidan. Sydde röda täcksömmar för att få ner sömmen på baksidan och för att det är fint. Provade 3-vik med interlock, och vilken skillnad det var från muddväven från sos. Det blev perfekt med en gång! så skönt! Har ju haft problem med att 4-vik blivit för tjockt för KAM-knapparna men nu var det inga problem! Denna interlocken kommer oxå från liandlo, men tror den är ca samma tjocklek som den från jny som jag har sen innan.
Gjorde även min första hjälm-mössa. Skalade ner ett mönster från ottobre till stl 36, får se om det blir lagom eller för stort. L hade 34 i huvudomfång när hon föddes. Enligt mönstret skulle man först tråckla och sen köra med täcksömmen, så det gjorde jag. Men tror nog jag ska sy ihop det med overlocken nästa gång. Det var svårt att få det fint på rätsidan, och fick klippa rent lite. Men det blir ju iaf inga sömmar som kan skava. Det fick bli svarta täcksömmar på mössan för jag orkade inte trä om maskinen fram och tillbaka för dem!
Byxorna kommer oxå från ottobre. Sydde lika dana (fast i stl 56) till min syster som fick en dotter i november -11, och dem använde hon jättemycket. Hon beställde tom ett par större när de andra var urvuxna. Jag var inte så förtjust i byxor med fötter till L, men hon är ju född längre fram på våren. Så här mitt i vintern kan det ju va smidigt att slippa krångla med små strumpor som alltid trillar av, iaf när man ska iväg. Mönstret började på stl 62, så fick skala ner det 2 storlekar, det var lite krångligare än bara en, men tror det blev ganska bra tillslut. Tycker det är lite märkligt att ett sånt mönster inte finns i de minsta storlekarna, det är ju då man har mest behov för det?

Mönster: Body från ottobre 6/2007, nedskalat från stl 56 till stl 50 (men fortfarande ganska stort!), byxor från ottobre 4/2011, nedskalat från 62 till 50, och hjälmmössa från ottobre 6/2012 nedskalat från stl 38 till stl 36.

Material: Body: Randig jersey från skroten, mönstrad jersey "Björnen sover" från liandlo och svart interlock till kantband oxå från liandlo, röda KAM-knappar från assuntastore. Byxor: Röd isoli/collegetyg med flossad baksida från stof og stil, muddväv oxå från stof og stil. Mössa: Samma som bodyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar