torsdag 14 februari 2013

Bebisoverall

Jag har ju även fått sytt en overall till bebisen. Dottern är född senare på våren, då lånade jag en fleece-overall som typ blev använd 2 gånger. Men nu är det ju vinter och kallt ute, så en overall i liten storlek behövdes. Jag letade runt lite efter ett bra mönster, och kom fram till att det som fanns i ottobre 6/2010 såg bra ut. Den har dubbla dragkedjor så man kan öppna upp när man plockar in bebisen som kanske fortfarande sover, vilket verkar smart. Sen var det även vindlister till armarna på den. Självklart var det en tidning som jag inte hade sen innan, så fick beställa den. Bra att det går att beställa lösnummer på ottobres hemsida! I julas köpte jag ett fleece tyg på skroten som jag tänkte ha som foder, och sen hade jag fin smalspårig manchester/babymachester sen tidigare som jag inte kommit på vad jag skulle använda till.

Materialet var införskaffat och mönster beställt. Men så tog det tid innan jag kom längre. Först vänta på mönstret så klart, men sen kom det annat i vägen och jag kom inte till skott. Blev nästan lite rädd att jag inte skulle hinna klart och vi inte skulle ha nått att ta hem bebisen i från BB. Var nära att köpa en overall på rea istället, men nu hade jag ju både mönster och tyg hemma så tog tag i projektet istället. En vecka innan beräknad födsel var den klar!


Jag sydde den i stl 56. Funderade på om jag skulle skala ner mönstret till 50, men en overall kan ju vara lite stor i början, det gör ju inget, och det vore ju skönt om den räckte fram till det blir vår och varmt. Jag bestämde mig även för att göra vindlister till fötterna oxå, små bebisfötter är bara krångligt att försöka sätta tossor eller liknande på. Så overallen har nu både ganska långa muddar (vikta på bilderna) och vindlister på både armar och ben. Man måste knöla in mudden i benet/armen för att kunna vika över vindlisten riktigt, men tror att det kommer funka bra i början, och sen kommer den räcka ganska länge tack vare muddarna. 
Det var pilligt och många moment att sy. Länge sen jag sydde nått bara på vanliga maskinen oxå! Det pilligaste var nog att fästa muddarna mellan foder och yttertyg! Men jag fick ihop det och på insidan syns inga sömmar nån stanns :-)
Det enda som saknas nu är kardborre eller evt en knapp till att knäppa huvan fram. Hade inget kardborreband hemma (som det ska va enl mönstert). Funderade på att använda en KAM-knapp istället, men tyckte inte jag hade nån som var klockren i färgen. Så än så länge får det vara utan, eftersom det är dubbelt fram så ligger det nog på plats iaf! 



Mönster: Ottobre 6/2010, stl 56

Material: Turkos finspårig manchester (ganska säker på att den kommer från skroten även om jag fått den i present!) Svart fleece med stjärnor från skroten. Svart smalspårig manchester till vindlister på armar, ben och under dragkedjorna, oxå med största sannorlikhet från skroten. Svart mudd från stof og stil, och turkos dragkedja (metervara) från Bibbi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar