onsdag 23 januari 2013

Kuddar

En present till en nära vännina. Hon frågade mig i somras om jag hjälpa henne och sy ett par kuddfodral åt henne. Hon hade köpt två fina tyger som hon ville ha lite kuddar av till hennes tjejer. Själv har hon inte nån symaskin. Jag sa att det kunde jag göra, men varnade för att det nog kunde ta lite tid, då jag inte ens sydde till mig själv i somras pga graviditetsillamående. Nu innan jul fyllde hon år, så jag såg till att få kuddarna färdiga till dess!

Jag köpte monteringskuddar på jysk i 2 olika storlekar, 40x40 och 50x50, och sen sydde jag även en avlång rund innerkudde själv av lakansväv och fyllde med vadd. På det sättet är kan man ta av fodralen på alla kuddarna och tvätta. De fyrkantiga kuddarna är sydda i en enkel modell med ca 15 cm omlott på baksidan, typ som på vanliga kuddfodal fast mitt på. Den avlånga fick en dragkedja istället. Det blev ganska maksimalt utnyttjande av tygerna, bara en liiten bit på kvar som räckte till ett par näsduksfodral av ena tyget. 

Jag köpte faktiskt ett par monteringskuddar till mig själv med, ska få sytt några till soffan så småningom, det är ju inte så svårt! Om jag kan bestämma mig för tyg, har inte lika mycket vävt tyg, kanske "måste" köpa nått fint ;-) 


Material: Två ganska tunna bomullstyger, ingen aning var de kommer ifrån, men helt i min smak med, kanske ska fråga nästa gång vi ses :-)

Mönster: Kuddfodralen är någon cm mindre än kuddarna för att tyget ska sitta snyggt. Jag surfade runt lite o kikade på lite olika bloggar efter tips, men använde inte någon rakt av. Till den avlånga kudden räknade jag efter hur stor den skulle kunna vara för att utnyttja tyget till max. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar