lördag 16 februari 2013

julklänning

Medan jag går över tiden här hemma och väntar på bebis har jag sett till att fixa lite fler inlägg från alster som inte hunnit bli publicerade tidigare. Blir ju säkert inte så mkt sytt första tiden med bebis heller så ni får hålla till godo med tidigare obloggade alster.

Det här är dotterns julklänning som hon hade både julafton och sen nyårsafton. Jag ville inte sy en typisk röd för att den skulle kännas användbar senare med. Valet föll istället på den lila stjärnvelouren från jny. Fick den i ett hemligt paket för ganska länge sen och har tänkt att jag skulle sy en vinterklänning till L i det. Det var en bit av tyget som hade ett tryckfel, men inga problem att få ut denna utan iaf!


Tyvärr blev den nästan för liten! Brukar sy så det ska finnas att växa i men här blev det inte bra. Jag använde mig av ett mönster på en tröja/tunika med lite rynkade armar som jag förlängde och satte på en volang nederst. Mätte på en annan klänning som är lagom lång, men på nått sätt blev det lite fel ändå, kanske tog jag för lite sömsmån till volangen? Borde breddat den mer oxå. Jaja. Så går det ibland, hade lite dåligt med tid med sådär innan jul med att få klart julklappar mm den sista veckan då jag var ledig.
Provade att använda vikresår för första gången. Lite pilligt var det helt klart, hade tänkt att det skulle gå smidigare, men tror att med endel övning så kan det nog vara riktigt smidigt. Längst ner körde jag på rullfåll då jag upptäckte att den blev lite kortare än planerat. Ska önska mig en volangpressarfot till overlocken i fördelsedagspresent tror jag. Här körde jag med rynktrådar men hade svårt att få rynkorna jämt fördelat. Är inte så mkt för volanger normalt och syr det sällan, men tänkte att det kunde va lite piffigt på julklänningen. Jaja, allt man syr blir inte perfekt och tur är väl kanske det, man lär sig av sina misstag!

Mönster: Utgått från en tröja/tunika i ottobre 4/2011 som jag sen förlängt och satt volang, samt breddat något (dock allt för lite visade det sig!) stl 86 (men motsvarar nog 80 kanske?)

Material: Lila stjärnveolur från jny, vikresår från bibbi





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar