söndag 24 februari 2013

Välanvänd overall

Nu har jag letat upp ett gammalt plagg som varit välanvänt här hemma och som jag var riktigt nöjd med! Denna overallen sydde jag till dottern när hon var ca ett halvår, sydde den hösten 2011. Den är sydd i fleece och så fodrade jag huvan med ett favorittyg, lila stjärnor på lila botten från jny. Synd att de inte tryckt upp det tyget nått mer, det är verkligen en favorit. Overallen sydde jag i stl 74 vilket var mkt stort i starten för dottern, men tanken var ju att hon skulle kunna ha den på våren med, och det kunde hon! Eftersom hon mest hade den i vagnen när hon sov så gjorde det ju inte så mkt att den var stor. Och på våren så passade den utmärkt under en skaloverall vi hade. Mönstret kommer från ottobre, men jag la även till extra långa muddar som man kan vika över händer och fötter, efter att ha sett en förklaring på hur man gör det hos "Blomma åker vagn, Kokalal", den tuten hittar du här  Ett par andra detaljer som jag blev nöjd med är hur jag gömde sömsmånen till fodret i huvan bakom ett bomullsband, och satte dit ett litet band så den går att hänga på en krok. Overallen fick även en stjärn-applikation för att piffa till det lite :-)


Bilden är tagen när overallen skulle läggas undan, därför är den välanvänd på bilden. Tyvärr har den blivit ganska noppig, fleecen var nog inte av bästa kvalitet precis. Men det gör inte så mkt tycker jag.

Mönster: Ottobre 4/2011, stl 74

Material: Jade fleece från stof og stil, lila jersey med lila stjärnor från jny, lila muddväv från skroten, lila interlock till kantband från stof2000, och så lila KAM- knappar från assuntastore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar