onsdag 20 februari 2013

Återbruk nr 2

I samma veva som jag sydde byxorna i förra inlägget sydde jag ett par till byxor till L där jag utgick från ett par gamla byxor. Denna gången var det ett par lite finare velourbyxor som jag fått av min syster just för det ändamålet. Jag gjorde ett försök med att behålla fickorna på byxorna, både som en kul detalj och för att tyget skulle räcka till ett par byxor till sen. Tyvärr blev det lite klumpigare än jag räknat med. Borde nog skippat att behålla bakfickan då det är den som är mest klumpig, men då hade jag inte kunnat sy dem som jag gjorde då jag behöll sidosömmen. Men byxorna är väldigt mjuka och passar utmärkat att springa runt hemma i. De ser faktiskt inte lika klupiga ut på som de gör på bilden av baksidan.

Fram 
Jag behöll alltså sidosömmen och klippte bort grensöm, linning och gylfen på byxorna. La mönstret övanpå och klippte ut. Det var lite pilligt att få fickorna på plats sen när linningen inte höll dem på plats längre. Dessa byxorna fick heller ingen namnlapp kom jag på efteråt, men vet inte riktigt vart jag skulle satt den heller!

och bak

Mönster: Har använt mitt vanliga (ottobre 4/2011) som lite mall ovanpå, men annars så utgick jag mer från byxorna i sig för att få till det med sidsömmar och fickor. Stl 86

Material: Ett par lite finare velourbyxor och svart mudd, troligen från stof og stil


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar