fredag 8 februari 2013

BB-set nr 2

Här kommer så nästa BB-set som jag sytt till bebisen!



Jag sydde ju ett liknande set till min vännina i julklapp, detta , och tänkte att ett sånt ska jag sy till bebisen med! Fast jag skippade fickorna på mitt set. Visserligen hade det varit så sött med små fickor på byxor i stl 50, men ville att byxorna skulle vara lätta att matcha med övriga kläder med. Det fick även bli svart kantband på denna och inte brun som på den andra. Det var bara så smidigt att kanta med interlocken istället, och så sydde jag ju flera set samtidigt (lite i etapper!) och då fick det bli samma färg på kantbanden för att slippa trä om maskinen.
Jag provade ett annan omlott mönster till denna. Det kommer oxå från ottobre och är egentligen en fuskomlott, men gjorde om den till en riktigt, då jag hört om flera andra som gjort det med bra resultat. Denna fanns dessutom i stl 50 redan från början så det behövde jag inte skala ner heller. Fast tror jag ska prova att skala ner just detta mönster till en 44 och sy med, så vi har nått om bebisen skulle drunkna i de set jag sytt nu! Byxorna använde jag mig av samma mönster som de i förra inlägget med fot, fast mätte på ett par köpta med muddar i stl 50 för att få till längden bra. Tycker de känns som de blev riktigt bra i storleken. De är ganska små, men har många byxor i stl 56 sen så ville att dessa verkligen skulle vara stl 50. Sen kan det ju vikta muddar både i benslut och midja så de räcker lite längre. Upptäckte när jag var igång att sy setten att jag inte hade så många storlekslappar i stl 50. Det var ju lite synd, så bodysarna fick men inte byxorna. Men man ser ju att de är riktigt små iaf!

Mönster: Body från Ottobre 1/2012 men omgjort till en riktig omlottboby, stl 50. Byxor utgått från mönster i ottobre 4/2011, nedskalat till stl 50 och sen omgjort till "vanliga" muddisar. Mössa eget mönster.

Material: Body: djungeljersey från znok design, köpt på syfestivalen, svart interlock från liandlo till kantband och orange KAM-knappar. Byxor: Jade velour från skroten, muddväv från stof og stil. Mössa: djungeljersey från znok.

2 kommentarer:

  1. Så gulligt! Hoppas det passar bra!

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart bb-kit. Jag älskar det tyget från znok så inte helt omöjligt att det blir ett bb-kit i den för mig med om det blir en nummer 2 :)

    SvaraRadera