söndag 9 september 2012

Tillbaka igen!

Oj, vad lång tid det är sen jag bloggade sist! Jag hade ju sett fram emot en lång sommar med mycket ledighet efter jag blev färdig med plugget. Gick och längtade hela våren efter att ha massvis av tid att sy igen, och började göra lista i huvudet på allt jag ville få sytt.
Så blev jag äntligen färdig i slutet av juni, fick tom en fantastisk examenspresent; en täcksömsmaskin! Efter lite kikande och mailande med en försäljare fick jag ett riktigt bra pris på en Elna 444 (samma maskin som Janome Coverpro som många använder) så en sån fick det bli! Jag fick dessutom köpt nya fina namnlappar från 3exter, sånna man syr in i sömmen. Nu skulle det sys! jag hade ju 3,5 månad innan jag skulle börja jobba.
Men så började det växa ett nytt litet liv inne i mig, i februari ska L bli storasyster! En underbar nyhet, men som tyvärr gjorde att syendet hamnade på hyllan ett tag. Jag mår nämligen inte så bra när jag är gravid, och illamående och trötthet har gjort att stor del av ledigheten har spänderats i soffan... I förra veckan orkade jag äntligen ta tag i syendet och fick sytt för första gången på över 2 månader! En pjamas och en klänning blev resultatet, och så fick jag provat min nya maskin med, både täcksömmen och att bandkanta! Och så bra det gick, och så fint det blev! Nu hoppas jag att kunna få sytt lite mer sista månaden av ledighet innan jag ska börja jobba.
Ska försöka få uppdaterat bloggen lite med, för även om jag inte sytt så finns det fortfarande mycket bilder på saker jag sytt innan som jag inte hunnit/orkat blogga om.


Bjuder på en live-bild på L i sin solhatt som jag sydde i våras. Den är vändbar med svart/vita pingviner på insidan, fast den har mest blivit använd med den lila sidan ut. Blev lite knöligt i toppen, men annars helt ok. Den har blivit använd ganska mycket i sommar och sitter bra. Dessutom skymtar hennes fina får-klänning.

Material: bomullspoplin från stof2000, lila enfärgat och svart/vita pingviner till foder.

Mönster: Hittade en beskrivning på hur man gjorde sin egen vändbara solhatt på någon engelsk blogg, men kommer inte ihåg var nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar