måndag 10 september 2012

Septemberutmaning v. 1

I en facebook-grupp full med sytokar som jag är med i pågår det just nu en utmaning i september. Det går ut på att man ska sy minst 3 grejer varje vecka. Tyckte det var ett kul initiativ, och nu skulle ju jag själv dessutom komma igång med att sy så jag hakade på! Och faktiskt så lyckades jag bli klar med 3 saker första veckan!

Första plagget blev denna body till L. Sydde nu i stl 86, trotts att L egentligen har 80 nu. Men det är ju lite tråkigt att sy kläder som visserligen passar fint nu men som snart hon snart växer ur. Därför får det bli en storlek större, bättre att de sitter lite stort nu, och sen räcker länge! Det är så kul att sy med kantbandsapparaten på min nya maskin, Elna 444, det går så snabbt och blir så fint! Måste dock köpa fler rullar, har bara 2 av många färger och till täcksömsmaskinen behöver jag ju 3 eller 4. Nu spolar jag upp på vanliga undertrådsrullar, men dem har jag inte alls många av så det blir inte så bra i längden! Behöver nog skaffa lite fler sånna med...





Mönster: Ett omgjort omlottbodymönster från ottobre 6/2007 i stl 86. Ville ha raglan och det är det enda bodymönstret jag har med det, men tycker inte riktigt omlott passar så bra när man är 1,5 år!

Material: Jerey med turkos stjärnor på turkos botten från jny, mörklila jersey från skroten och rosa interlock till kantband från jny. Rosa KAM knappar från assunta.



Andra grejen är denna filten som jag sydde till en av mina bästa vänninor som just fått en son! Hon var här i veckan och kikade på tyger och vi har pratat lite om vad jag skulle sy, då hon har så mkt kläder, framför allt i de små storlekarna. Hon provade dessutom själv overlocken och sydde en jättefin liten mössa (i samma turkosa stjärnor som bodyn ovan) och en dregglis. Så planen på vad som ska sys finns, men att sy det har jag inte hunnit än (och så skulle det ju ändå va i en lite större storlek) Men när jag i fredags fick veta att lille killen äntligen tittat ut kunde jag inte låta bli att sy nått att ha med när vi hälsade på på sjukhuset! Så det fick bli en filt!
Bandkantningen krånglade dock lite, tråden gick av 3 gånger, men ville inte sprätta upp den långa remsan och sy om så fick så fästa lite trådar för hand efteråt, funkade ok, men ska bara inte syna sömmarna allt för noga ;-) Har kommit fram till att det är den röda tråden som inte är så bra, den krånglade när jag skulle sy täcksöm i början av veckan med.



Mönster: Mätte bara lite på frihand, blev ca 80x65 och rundade av hörnen.

Material: Svart interlock med moln från jny och jade velour från skroten. Röd interlock till kantband från jny.


Sista grejen fick bli en mössa, det börjar ju bli höst och L behövde en ny! Dessutom så var det ju lätt och snabbt att sy, och så fick jag ihop mina 3 grejer :-)



Mönster: Gekkos baggy mössa, stl 46/48

Material: Lila jersey med moln från skroten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar