måndag 24 september 2012

Septemberutmaning v.3

Utmaningen fortsätter. Denna veckan fick man extrapoäng för extra svåra moment, och för doredo plagg, dvs återanvändning! Jag fick ihop fler plagg än 3, men dessa blev mitt bidrag till utmaningen.

Min re-do blev en vinterklänning sydd av en gammal polarn o pyret tröja. Jag hade sparat tröjan länge för jag tänkte just att den skulle jag ju kunna sy nått till L av. Och nu blev det av! Tänkte jag skulle göra det lätt för mig och behålla fållarna i armarna och nedtill. Fast sen blandade jag ihop rät och avigsida på styckerna, pop har ju trikå som är stickad så den är samma på rät och avig, men då jag hade fållen kvar så blev det ju fel! Det som borde varit en mkt enkel klänning blev sprättad ett par gånger innan jag sydde ihop det rätt, så retligt! Men tillslut så! Det var väl utnyttjad tygbit iaf, blev bara lite kvar av armarna, men vet inte riktigt om de bitarna kommer räcka till nått mer.



En p o. p tröja blev till en klänning! 



















Mönster: Använde samma bas som till denna. Stl 86.

Material: En gammal polarn o pyret tröja, och svart mudd från skroten.


Ett par byxor till med fina fickor blev det oxå. Dessa är sydda i smalspårig manchester, och så lät jag lite viol-tyg titta ut ur fickorna.

Mönster: Ottobre 4/2011 (som vanligt :-) med egna fickor

Material: Svart smalspårig manchester från skroten, vita violer från znok, turkos interlock till kantband från jny och turkos mudd från stof og stil.


Sen fick jag sytt ihop ett gäng leggings, två av dem fick komma med på en bild, det sista paret blev på ett annat då de redan hann åka i tvätten innan de första var klara! Enklas möjliga skulle jag tro, sydda efter tips på gekkos blogg på hur man kan fålla med overlock. Använde meedom form 0, och förlängde lite olika mkt, första paret blev lite korta (inte för korta, men ville ha lite mer växtmån, så nästa par blev längre, kanske lite väl, och sista lite mitt i mellan!



Mönster: Meedom form 0, stl 80, men sänkt lite fram och förlängt för fåll.

Material: De bruna: jersey från znok, de mörkblå och lila: jersey från skroten. Resår från bibbi.

Har fått fyllt på endel i stumpans gardrob senaste veckorna, men har egentligen så mkt mer jag vill hinna med, men bara en vecka kvar innan jag börjar jobba... Får se hur mkt det blir sytt sen... Kanske får ta och köpa lite kläder med, även om det tar emot när skåpet är fullt av fina tyger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar