måndag 17 september 2012

Septemberutmaning v 2

Septemberutmaningen fortsätter och jag har lyckats även denna vecka. Nu höjdes kraven lite och vanliga mössor räknades inte, dessutom kunde man få extrapoäng om man sydde kalsonger! Fast jag hade nog med andra projekt, och dessutom ingen resår eller mönster (även om flera klippte sönder männens kallingar och sydde egna :-)

Denna veckan blev det först ett par matchande muddbyxor till bodyn jag sydde förra veckan. Dem blev jag riktigt nöjd med, och vilken skillnad det blev att sy de fina fickorna med avig täcksöm (jämfört med tvillingnål som jag använt tidigare, tex på dessa.)


Mönster: Ottobre 4/2011, stl 86 och egna fickor

Material: Velour från skroten, jersey med stjärnor från jny, kantband i interlock från jny och svart mudd från... tja, antingen skroten eller var det den jag fick i present...

Sen tog jag tag i ett påslakan som jag tänkt sy till L i riktigt lång tid. Köpte tyg nån gång tidigt i våras men sen har det blivit liggande. Eller jag klippte ut fram o bakstycke för att få fram hur mkt som blev över efter tvätt och använde till L's sommarhatt! Iaf så ville jag ha hål högst upp för att lätt kunna få i täcket. Det var krångligare än jag trodde att få till det snyggt, men kikade på ett köpt och lyckades riktigt bra tillslut! Kul när man får gjort nått som verkligen behövdes och så tar inte det tyget upp plats i tygskåpet längre!


Här fick "lalle", Ankan och Yorek vara med på bilden oxå, L's säng är alltid full av gosedjur och dessa tillhör favoriterna :-) 

Mönster: Tja, eget? :-) Eller utgick från måtten på täcket och kikade på ett påslakan från hemtex.

Material: Svartvita pingviner och lila bomullspoplin, begge från stof 2000

Till sist blev det en enfärgad tröja, i raglanmodell med täcksömmar. Upptäckte en morgon när lyra fick på sig en kortarmad body till de nya byxorna att det inte fanns nån bra ren långarmad tröja som matchade (tycker inte rött passar så bra, även om det bara är lite rosa). Så då ville jag göra en enkel tröja som matchar det mesta. Tycker det blev ganska bra, hade eg velat göra den i lila (samma som armarna på bodyn) men upptäckte att jag inte hade så det räckte till både det och ett par leggings (som jag länge tänkt göra i den färgen) , och då fick det bli en mörkblå, med turkos kantband och täcksömmar. Blev kanske lite "killig" men det gör ingenting :-) Dock blev den lite större än jag räknat med, framför allt blev armarna långa (mönstret var egentligen med mudd, men jag förlängde för att kunna fålla och förlängde nog lite väl mkt...), och sömmen på insidan är inte så snygg, skulle lagt lite mer jobb på den för då skulle det ju kunna va snyggt att vika upp dem. Hm, får se om jag gör om dem nån gång, eller om det får va som det är.



Mönster: Ottobre 4/2010, stl 86

Material: Mörkblå jersey från skroten, kantband i interlock från jny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar