torsdag 13 september 2012

Kusinmatchning

Kände att jag var tvungen att leta upp bilden på singoallan jag sydde till min egen dotter med. Och samtigt som jag sydde den sydde jag även en T-shirt i samma tyg till L's kusin som fyllde 3 år.


Singoallan sydde jag efter samma mönster som den nedan. Provade även rullfåll för första gången, och det blev ju riktigt bra! Var inte svårt att få till heller. Dock har jag upptäckt att den rullar sig längt ner när hon använder den så själva rullfållen inte inte syns. Vet inte varför det blir så. Klännigen blev dock lite kort, så den har mest används som tunika, men med ett par skjorts har det funkat super i sommar. Jag försökte få till mönsterpassningen i ränderna, lyckades nästan på framsidan men då gick det inte alls på baksidan. Tror det är för mönstret eg inte är gjort för singoalla och fram och bakstycke eg är olika breda. Tur att singoalla är ett så "förlåtande" plagg att sy, innan jag fått dit resårerna tyckte jag inte alls det såg snyggt ut, men blev ju helt ok tillslut iaf!

Mönster: Omgjort från ottobre 3/2012, stl 80

Material: Randig jersey från jny.



T-shirten till kusinen muddade jag med en jade mudd. Tyckte det blev snyggt. Det blev en ganska enkel t-shirt, men ibland är det enkla det fina. Modellen är en lite smalare Tshirt som jag sytt en gång tidigare, till en annan kusin. Gick ju snabbare när jag inte behövde rita upp nytt mönster, hade inte så gott om tid när jag sydde den, mitt i tentaperioden i slutet av maj.

Mönster: Från ottobre 3/2011, stl 104

Material: randig jersey från jny, muddväven tror jag kommer från skroten.




Så fina kan och matchande kan de vara kusinerna, fast de träffas ju inte så ofta eftersom vi bor i danmark och kusinen i skåne så än så länge har de inte lyckats ha på samma kläder nån gång när vi setts :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar