fredag 14 september 2012

Pippi-pyjamas

Detta var det första jag sydde efter pausen i sommar. En pyjamas i lillofants fina fiskarmönstrade tyg. Detta är av andrahands-sorteringen och det har en svag blå ton. Ibland tycker jag det syns tydligt, och ibland syns det nästan inte alls. Valde att sy en pyjamas av det, då spelar det inte så stor roll att det har den svaga blå tonen. Genom att matcha med röda kantband så tänker man inte på det.
Pyjamasen klippte jag faktiskt ut redan i juni, men sen blev den liggande. Nu när jag skulle sy den så la jag till en liten grenkil för att förlänga den lite i grenen. Egentligen är det ju delad baksida så grenkil inte skulle behövas, men L har ju vuxit endel i sommar, så annars hade den nog inte räckt så länge! Jag är himla nöjd med mönsterpassningen på baksida och sidsömmar, tyvärr missade jag att mönsterpassa armarna, men men.
Detta var även premiären med bandkantaren och det gick jättebra ända tills jag skulle kanta längst ner på benen. Provade några gånger, men tråden gick bara av, bestämde mig för att mudda istället. och det var nog bra eftersom de är ganska långa och breda, så snubblar inte L på dem heller. Har nu upptäckt att just den röda tråden har jag problem med, ska försöka se om det bara är en av rullarna eller om det är alla.



Mönster: Utgått från ottobre 1/2011 och sen förlängt benen. Precis som jag gjorde med denna pyjamasen. Stl 86.

Material: Fiskarmönstrad jersey från lillofant design. Kommer snart i nytryck i 3 färger (vit, blå och röd). Kantband från jny, och mudd från stofogstil.  KAM-knappar från assuntastore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar