fredag 13 januari 2012

Två kuvertbodysar

Vilken bra början det blev, två inlägg och så inget på en vecka! Problemet har varit att jag inte haft fina bilder på det jag sytt! Många alster ligger i mobilkameran, men den kvaliten är ju lite varierande, så jag såg till att få tagit bilder förra helgen med systemkameran. Men så skulle de ju redigeras oxå. Får se om jag lägger ner så mycket tid på det i fortsättningen, men nu har jag iaf många plagg fotade som bara är att sätta igång att blogga om!

Jag tänkte börja med två kuvertbody i stl 74. Det var dessa jag nämnde i förra inlägget. Jag sydde först den med fordon, och lyckades lägga fram och bakstycket fel när jag skulle sy ihop, vilket jag inte upptäckte förrän jag sytt i både armar och ena sidostycket. Blev till att sprätta och lägga rätt. När jag så hade koll på hur jag skulle göra så sydde jag en till med en gång! Lika bra det. Dessutom behövde L kortärmade bodys, det fanns det visst inga i stl 74.



Den lila är sydd i jny's fordon, med vit muddväv från stoff och stil till kantbandet, och vita KAM-knappar från assuntastore, Den röda med elefanter är från ett julklappstyg från min svåger, men är ganska säker på att det är inköpt på jofotex (känner ju igen de fina elefanterna!) Kantbandet är röd interlock från jny och till knappar blev det vanliga prym-knappar. Hade inga KAM-knappar som passade fint, de röda jag hade var i en lite annan nyans. Annars så föredrar jag KAM-knapparna just nu, fast det beror mest på att jag har en KAM-tång, medan jag får banka i de andra med hammare! Tror jag ska skaffa mig en prym-tång med, för det hamrandet blir man galen på! Mönster till begge är från Ottobre 3/2010.


Så en bild till på bara den röda, då jag la ner ganska mycket tid på att försöka frilägga den helt från bakgrunden. Ganska snyggt! Fast det tog lite väl lång tid (finns säkert snabbare sätt men så haj är jag inte photoshop!)


Jag som trodde de skulle vara lite stora, som de flesta andra kläder i 74, men de satt jättebra redan nu! Fast det beror nog på att de är lite smalare än vad mönstret anger. Nästa gång jag syr kortärmade bodysar så ska jag lägga till lite extra sömsmån på sidorna, för jag har en tendens att klippa lite mycket där när jag syr med overlocken. Tycker det är svårt att få till armhålorna eftersom kniven skär en bit före nålarna syr! När man då dessutom ska försöka få kantbanden i armarna att ligga helt över varandra så är man snabbt framme vid armhålan när man kommit förbi där, och då har kniven flera gånger fått skurit lite långt in, med följden att hela bodyn blivit lite smalare. Så komihåg till nästa gång! Vid långarmade är det inte lika stort problem för då finns det mer tid och tyg till att komma rätt just där.

Så var det det där med redigering. Tänkte jag skulle göra ett försök att frilägga bilderna då det blir så snyggt, och visst lyckades jag tillslut med den röda bodyn. Fast det var så omständigt att jag nöjde mig med att överexponera runt om på resten. Det finns säkert lättare sätt att frilägga än det jag fick till, men jag vill ju inte lägga tiden på att redigera bilderna, då blir det ju inga inlägg här!

1 kommentar:

  1. Jättefina bodys! Elefanttyget är en av mina favoriter =)

    SvaraRadera