söndag 15 januari 2012

Haremsbyxor

Vi har haft ett par svarta haremsbyxor från polarn o pyret som L fick när hon föddes. Dessa har varit ett par riktiga favoriter och har används flitigt. De ligger faktiskt fortfarande kvar på hyllan, trotts att de är i stl 62, och nu börjar bli ganska korta (p o. p har ganska generösa storlekar som tur är) men de är ju så härliga! Eftersom vi tyckt så mycket om dem så blev jag så glad när jag hittade ett mönster på haremsbyxor i ottobre 1/2011. Då kunde det ju bli ett par nya när favoritbyxorna blev för små. Så nu när de faktiskt börjar bli lite väl korta såg jag till att få sytt ett par nya till henne. I stl 74 som vanligt. Jag gjorde dem helt svarta igen, då det är en bra färg att ha lite byxor i, när man har många tröjor och bodysar med mycket färg och mönster.




Det blev ganska bra, fast riktigt så bra som favoriterna blev de inte. De får liksom lite väl mycket "pös" på framsidan när hon har dem på. Tror jag ska kika mer på favoritbyxorna och försöka få till ett mönster ut ifrån dem nästa gång. De har en grenkil och sömmar i sidorna, det paret jag sydde har bara en söm mitt bak, kanske därför de får för mycket tyg på framsidan?
Nåväl, de var ju lätta att sy, och jag använde faktiskt framilonband till både midja och benslut för att få snyggt rynk, och rynket blev jgg nöjd med :-) Fast det står mycket märkligt i mönstret om just framilonbanden, tror nog en tryckfelsnisse smygit sig in där. Den svarta jerseyn kommer från jny, och mudden tror jag kommer från skroten men är inte helt säker. Både midje- och benslutsmuddarna är extra höga så man kan vika upp dem, för att byxorna ska räcka extra länge! Jag minskade även på bredden på mudden, då vi har en smal liten tjej här hemmma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar