onsdag 20 november 2013

Gul Onsdag

Jag hann fixa ett par gula byxor oxå! T-shirten hittades igen i lådan, det blev en gul moln-tröja som jag bloggat om här tidigare. Den har stl 80 men funkade fortfarande :-)
Jag hade ett gult tunnt jersey tyg med smala vita ränder som jag fått av svärmor. Visste inte helt vad jag skulle ha det till, men tänkt att jag kan ju ta det som provtyg om jag ska sy nått iaf. Kändes inte som bästa kvalitet direkt, men å andra sidan så hade nog tyget 30 år på nacken minst! Men kom på att det kan jag ju sy ett par byxor till L i att ha när det var färgtema. Jag hittade fru ylvas blogg med en tutorial på hur man gör ett eget mönster till haremsbyxor. Så fick jag ihop ett par till dottern! De blev lite väl stora, men jättemysiga och härliga, och de kommer säkert passa i ett par år minst! Jag mätte längden ut från ett par byxor hon har, men tänkte in på att jag både hade ca 5 cm mudd (med resår i) i midjan och att jag sen gjorde långa benmuddar (som inte alls syns nu). Haremsbyxor är svårt att få en rättvis bild på, det blir bara så platt när man lägger upp dom, så jag bjuder på en live-bild på dottern på väg hem från vuggestuen istället :-)


 
Mönster: Ritat upp själv utifrån en tutorial, se länk ovan. stl 92-104 kanske ;-)
 
Material: En gammal tygbit jersey, tunt och sladdrigt, vet inte riktigt vad de är men tror bomull/lycra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar