måndag 25 november 2013

1-årspresent

En av mina kompisars son fyllde 1 år i september och då fick jag äntligen sytt huvtröjan som jag lovat så länge! Bestämde mig för att lägga lite extra jobb på den och göra tröjan helt vändbar, vilket ger 2 helt olika tröjor i ett! Jag gjorde även ett par mysiga pösiga byxor som matchar snyggt till.


Byxor är de härliga ballongbyxorna i mönster från minikrea. För att det skulle hända lite mer på dom så sydde jag dit en fejk-ficka på baksidan med ett sött litet band över, och fick så ett bra ställe att sätta dit namnlappen med.


Huvtröjan är helt vändbar, mönstrad på ena sidan och enfärgad med röda täckssömmar på andra sidan. Jag sydde en av samma mönster till L förra hösten och den har varit använt mycket, och funkar utmärkt fortfarande! Jag sydde i stl 86 även till 1-åringen och den kommer säkert vara stor nu i början, men tack vare breda armmuddar som går att vika upp och raglaskäningen så funkar den länge! 

På tröjans baksida fick det bli en liten bit av samma band som jag använde till fickan för att dölja kantbands-skarven som jag inte lyckades få till så snyggt som jag tänkt. Men det blev en bra detalj. 

Mönster: Huvtröja från ottobre 4/2012 i stl 86, byxor ballongbyxor från minikrea, stl 80/86

Material: Huvtröja i ljusblå fordon från jny, marinblå jersey från jofotex och rött kantband från liandlo. Röda KAM-knappar från assuntastore. Dekorbandet kommer från znokdesign. Byxor med mjuk babymanchester från skroten, foder kitenge från Tanzania, muddväv från stof og stil och dekorband från znok. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar