måndag 14 januari 2013

"I ett hus i skogens slut"

Ena julklappssettet till dottern blev en riktig favorit med en gång! Tröjan är sydd i sångtyget "i ett hus i skogens slut" frå liandlo. Dottern pekar på tomten och säger "Totte" (är hennes ord för tomte) och sen knackar hon på den eller håller handen mot huvudet (rörelsena till sången!) :-) Kjolen blev en ännu större hit, den ville hon helst ha på sig varje dag! Så kul att hon börjar uppskatta kläderna och vill ha dom på sig, så har det inte riktigt varit innan. Så nu vill jag sy fler kjolar. Fast kanske inte med lika mkt volang som det blev på denna. Mönstret är för tunnt vävt tyg och det blev ganska tjockt och mycket volanger när jag gjorde det i jersey istället. Om jag ska anväda samma mönster igen så ska jag nog klippa våderna lite kortare. Ett mönster som är lättsytt och som det gärna går lite mindre tyg till med vore bra. Har fått gekkos möster på vippekjol i julklapp så det mönstet ska jag få provat snart!



Material: jersey från liandlo, köpt på syfestivalen i höstas, mudd från stof og stil. Till kjolen har jag använt jersey från stof2000 och resår från bibbi.

Mönster: Ottobre för hela slanten som vanligt. Tröja i stl 86 från nr 1/2011 och kjol i stl 86 från nr 6/2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar