onsdag 24 juli 2013

Dreggel, dreggel...


Det har börjat dregglas här hemma. Plötsligt är alla bodysar blöta på framsidan, och stackars lille S har blivit aldeles röd på bröstet. 5 månader har han hunnit bli, hoppas inte det är tänder på g än... Det behövdes iaf dregglisar, akut! Tur att de är så lätta att sy. Jag skar ut några stycken och sydde ihop en kväll när jag ändå hade maskinerna framme. Dregglisar var bland det första jag sydde när jag väntade L. Mina första sydde jag på vanliga maskinen, och hade sånt problem med att de blev vågiga i kanten. Det var nog då som jag insåg att ska jag sy mycket i mjuka tyger så vill jag ha en overlock maskin, och då så skulle de bli fina! Ett par månader senare tyckte maken jag skulle få köpt mig en, nu när jag skulle vara mammaledig så hade jag ju tiden att sy! När jag sydde mina första på ol märkte jag hur svårt det var att få "snibbarna" fina, och det slutade med att jag vändsydde kanten mot halsen. Nu när jag 2 år senare skulle sy några fler provad jag att sy hela vägen runt, och tänk, nu var det inte så svårt längre! Man har visst lärt sig endel med tiden :-)
Mönstret knåpade jag ihop själv för 2 år sen, och är ett av mina få egna mönster. Det blev lite blandat av några stuvbitar och några tyger som jag hade mkt av. Blev en ganska "killig" samling, men de kompleteras med några dregglisar från när L var liten i andra färger. Valde oxå lite tyger med inte allt för mycket olika färger för att det skulle bli lite lättare att matcha.


Mönster: Eget(!)

Material: Blå jersey med djur från jny, blå/turkos jersey med stjärnor från jny, grön jersey med giraffer från strömming, grå jersey med hjärtan från stof2000, blå interlock med apor o lejon från jny och djungel jersey från znok. Alla har ljusblå tunn fleece som är en filt från ikea på baksidan. KAM knappar i olika färger från assuntastore.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar