måndag 19 mars 2012

Dop-present


Förra helgen var vi i Sverige på min yngsta systerdotters dop. Det var en trevlig tillställning med hela stora familjen och lite kompisar till föräldrarna. Jag hade börjat på en stickad grej, men igen överskattat mina färdigheter i att sticka snabbt... hm.. Trodde att det skulle underlätta att jag kan sticka på kvällarna när L sover, men när det var 3 dagar kvar tills vi skulle dit, och jag hade ca halva kvar fick jag inse att det inte skulle hinna bli klart. Så gällde det att snabbt tänka om och sy nått i stället. Som tur var hade jag fredag eftermiddag ledig (eller iaf utan undervisning, det var nog egentligen tid avsatt för att plugga...). Funderade på lite olika saker som skulle passa bra, men kom fram till att jag skulle sy nått jag kände att jag hade styr på och inte ge mig på nått nytt för då kan det snabbt ta mycket längre tid. Det fick bli ett par muddisar med fina fickor och en matchande body. Det var lite pussel för att hitta en bit som såg snygg ut i fickan, mönstret var egentligen lite för stort, så fick prova mig fram för att hitta ett utsnitt som passade bra. Samtidigt ville jag ju inte slösa för mycket av det fina tyget. Blev iaf själv nöjd med resultatet, både tufft och fint på samma gång, inte speciellt "tjejigt" men ändå lite med blommorna... ja, ni fattar! Blev nästan sugen på att sy ett lika dant set till L. Får se om jag får tid till det nån gång, blir i så fall i en större storlek. Just nu behöver hon inte mer i den storleken hon har, och jag har iaf inte tid att sy en massa.


Mönster: Muddbyxor från ottobre 4/2011, men med egna fickor, samma som här, och kuvertbody från 3/2010, samma som här, begge i stl 74

Material: Jersey med vita violer från Znok, petrolfärgad velour från skroten och jade muddväv från stof og stil. Knappar från prym (å vad smidigt det var att sätta fast dem med min nya prymtång! Var väldigt skönt att jag inte behövde fram med hammare och banka kvällen före vi skulle åka)

1 kommentar:

  1. Vilket fint set. Hoppas att de som fick det blev glada!

    SvaraRadera