söndag 4 mars 2012

Äntligen x 2

Äntligen är jag klar med ett par projekt, och äntligen är jag tillbaka i Köpenhamn till mina egna maskiner. Har dock inte hunnit sy nått på dem än, livet är hektiskt nog ändå. Men hoppas snart få kommit igång med några fler projekt som jag tänkt på en stund. Men tillbaka till dessa fina grejer som blev färdiga för ca en vecka sen.

Äntligen nr 1:

Först ut är denna stickade koftan, det är verkligen ett stort äntligen att den är klar. Jag började nämligen på den för över ett år sen! Innan jag började sy så mycket så stickade jag desstå mer. Och när jag var gravid hade jag några stickprojetk på gång, bland annat denna koftan. Vi visste ju inte könet, men valde en färg som jag tyckte om och som passade både tjejer och killar. Den är stickad med rundsticka från halsen och ned, i ett stycke, och så armarna med strumpstickor till sist. Det var där allt gick fel och prjektet drog ut på tiden. Garnet var nämligen väldigt halt! Och jag är dålig på att sticka tillräckligt fast, så när jag skulle sticka armarna så gled stickorna ut gång på gång. Det var så frustrerande att jag blev trött på det. Tänkte att det var ju ändå storlek 6 månader och jag hade andra grejer jag ville hinna sticka innan, bla en babyfilt (ska försöka få den fotad nån dag med). Så jag la undan tröjan så länge... Tiden gick, jag plockade fram den i mellanåt men det var ju såå segt. Men nu när vi åkte till Skene tog jag med den och tänkte att nu ska den banne mig bli klar, och det blev den! Och eftersom jag är dålig på att sticka fast, så blev tröjan ganska stor i storleken (fast jag använder mindre stickor än vad som står) så den passar perfekt på L nu, fast hon hunnit bli 10 månader :-)



Material: Petrolfärgat garn, Blend bamboo (70% bambu/30% bomull) Köpt på Kinnagarn

Mönster: Ett litet häfte inköpt på Kinnagarn: Baby - Exklusive Alpaca no 13 Från Hjertegarn. Det har många fina babymönster, har stickat en av koftorna, babyfilten och håller nu på med en kortärmad tröja!


Äntligen nr 2:



En huvtröja som jag sydde i Skene på svägerskans gamla maskin. Jag hade faktiskt klippt ut bitarna och tagit med dem hemifrån, men ändå tog det till sista veckan innan jag fick sytt den. Och det tog några kvällar det med, för det var flera saker på vägen som krånglade till det. Först blev stickningen längs mudden på huvan aldeles vågig så jag sprättade upp sömmen vilket inte var det lättaste (hade bla fått allt för korta styng som gjorde det svårt. Slutade med att jag fick sy om sömmarna och ta av ca 1 cm eftersom det blev hål när jag sprättade. Sen blev det knas när jag skulle sy ihop foder och yttertyg i armarna, och det blev snurrat. Det är lite krångligt, men hittade en tut på Renis Syhörna som jag fick hjälp av.  Fick sprätta igen, men tillslut blev det fint. Sist var det dragkedjan som ställde till det. Den syddes dit ett par gånger med sprätt mellan, men tillslut blev det bra! Vliseline är det som gäller när man ska sy dragkedja i mjuka tyger! Och att vara noga med att mäta så begge sidor är lika långa...

Material: Röda får och enfärgad marinblå, begge delar jersey. Marinblå mudd, allt från Skroten. Marinblå dragkedja 25 cm köpt på stof2000,

Mönster: Stl 74, Ottobre 1/2011


Både koftan och huvtröjan saknar namn och storlekslappar, det får jag försöka sy dit för hand en dag när jag hinner! Tiden försvinner dock fort när man är i praktik på dagarna, har lite tid med L på kvällen innan hon ska sova och sen måste jag plugga när hon somnat...

2 kommentarer:

  1. Oj vilken fin fårtröja! Bland de finast luvtröjorna jag sett tror jag!

    SvaraRadera
  2. Tack! Den blev faktiskt jättebra tillslut, trotts allt krångel när jag sydde den och används flitigt :-)

    SvaraRadera