onsdag 7 augusti 2013

Sommarvioler


L har fått en ny sommarklänning med de fina violerna! Den är härligt somrig, passar både som finklänning och att springa hemma i. Modellen kommer från sommarnumret av ottobre. Jag tycker det är så smart med raglanarmen, för då klänningen räcker länge! Nu är den en knälång klänning, i takt med att hon växer blir det en tunika och till sist en lite utställd tröja. Modellen är lite rynkad i hals och arm. Jag provade att rynka med vikresår och det var riktigt smidigt! Gjorde modellen extra snabbsydd med :-) Många har klagat på att den var så vid och lång, men jag tycker faktiskt inte det! Jag skippade dock sömsmånen (eftersom så många klagat på vidden) och la inte till riktigt så mkt som jag brukar till fållen (syr oftast en bredare fåll än fålltillägget är beräknat till), men det är ju lite singoalla-modell och då ska den ju ha lite vidd! Den sitter jättefint på L och tycker den är lagom i storleken. Jag satte visserligen i en lapp som det stod stl 98 på, men det var mer för den kommer att räcka över många storlekar och jag hade inte så många 92 kvar ;-)



Mateial: jersey med vita violer från znok, petrol vikresår från bibbi

Mönster: Speedy girl från ottobre 3/2013, stl 92

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar