lördag 31 augusti 2013

Sommardressar

Kortarmade kläder i stl 68 och 74 fanns det inte så mycket av i skåpen upptäckte jag i början av sommaren. L var så mkt mindre som bebis och dessutom född senare på våren, så de storlekarna hade hon på hösten/vintrern. Det gjorde att jag hade en utmärkt ursäkt för att fylla på med nya fina kläder till lillebror, som dessutom faktiskt behövdes! Första sommaren med L sydde jag inte så mkt än, men sen har jag tänkt att på en sommarbebis så måste ju en kortarmad och kortbent sommardress var det bästa plagget. Sen blev jag glad när jag hittade ett i vårnumret av ottobre så jag slapp knåpa ihop själv av andra mönster. Av det mönstret har det nu blivit totalt 4 sommardressar till lillebror och de har varit välanvända nu i sommar, vädret har ju varit perfekt! Nu när det börjar bli lite kyligare är de även utmärkta som pyjamas eller bara "vanlig" body med byxor över. Först ut är dessa två! 

Den randiga sydde jag allra först, det var lillebrors midsommarklädsel. (L hade klänningen som jag sydde till dopet, den skrev jag om i detta inlägget). Tycker det kan va svårt med finkäder på en liten killbebis, men detta blev jag nöjd med. Eftersom jag kantade med interlock så valde jag att göra ett litet sprund fram så den är lättare att få över huvudet. 


Mönster: Ottobre 1/2013, stl 68, dock något förlängd i grenen, delad i två och med sprund fram. 

Material: Randig jersey från skroten, marinblå jersey kommer nog också därifrån och vit interlock från liandlo. Vita KAM-knappar från assuntastore. 


Nr 2 blev i ahlards underbara farliga drakar. Köpte in det på syfestivalen i höstas och ångrar så klart att jag inte köpte mer! Ett riktigt favorittyg som jag knappt vågat klippa i. Men jag vill ju inte bara att tygerna ska va fina i hyllan, allra finast är de ju som färdiga plagg, så därför såg jag till att få använt en bit av detta nu. Tyckte även att det gjorde sig bra som sommardress. Här kantade jag med muddväv istället och skippade då sprundet och körde helt utan knappning i halsen. Men det funkar iaf bra på lillebror, han har inte så svårt för att få kläder dragna över huvudet. Hade tänkt ha lime knappar i grenen, men hade visst bara 4 kvar så det fick bli vita istället. Är väldigt nöjd med mina fina färgade tyckknappar med ring i metall, de kommer från 3exter.

Mönster: ottobre 3/2013, stl 68

Material: farliga drakar från znok, lime muddväv från skroten. Vita knappar från 3exter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar