onsdag 15 februari 2012

Till en liten Mattis


Detta settet sydde jag i höstas till en av mina bästa vänninor som skulle få barn. Eftersom könet var en överraskning så ville jag sy i ett sett som kändes unisex, men hade inte så mycket tyger hemma (tygförrådet har vuxit endel sen dess :-). Det fick bli jnys apor och lejon i rött, med matchande röda muddbyxor till. Sen sydde jag till en liten snuttis i djungeltyget, tyckte det passade bra till. Det blev en liten rödhårig Mattis som föddes i mitten september, och i slutet av september åkte jag och L och hälsade på. Mamman som jobbar på dagis tyckte det var kul med kläder som inte hon sett på alla andras ungar! Fast nu är det nog urvuxet för länge sen, kläderna är sydda i stl 62. Mönster till både byxor och body kommer från ottobre, och alla tyger kommer faktiskt från jny, både apor och lejon i jersey, den mjuka fina velouren och stretchfrotten i djungeltyget. Kantbandet till bodyn är interlock från jny. Fast muddväven kom nog från lite rester jag fått från svärmor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar