söndag 28 april 2013

Dopfina

Vi har haft barndop för lillebror, och både han och storasyster fick nya finkläder. Dopklänning finns en i släkten, men då den är över 100 år gammal och av numera ganska tunnt siden så åkte den av efter själva dopgudstjänsten och finklädernra på i stället.
Maken tyckte att det skulle vara något av mina kreationer och inte klassiska finkläder till sonen som vid dopet var 7 veckor gammal. Det blev en body i "circle and star" från gekko, och matchande mudd-byxor med fickor till. Jag sydde även ett par "fusk-pressvecksbyxor" som jag först tänkt ha till bodyn, men sen blev jag så nöjd med muddbyxorna att han fick ha dem på sig i stället. Var ju bra med ett par andra finbyxor i reserv med, även om de inte blev använda.
Mateial: jersey "circle and star" från gekko, köpt hos jny, turkos kantband av interlock från landlo, marinblå velour från skroten och svart mudd från stof og stil. Pressvecksbyxor i smalspårig manchester från skroten. Turkos knappar från 3exter.

Möster: Bodyn från ottobre 1/2012, muddbyxor mitt vanliga från 4/2011 (har numera ritat upp och sytt i alla storlekar från 56 till 92 i det mönstret!) och pressvecksbyxor från samma nr. Allt i stl 56. 

 Till storasyster blev det en sommarklänning i ett underbart tyg som jag köpte förra sommaren men som aldrig blev nån klänning av då. Jag har använt detta mönstret till att sy singoalla av innan, men nu följde jag det helt och gjorde veck på fram och baksidan och resår i armar och över skuldrorna. Jag har dock inte fodrat dem men bara sytt infodringarna i halsen. Fick ta in endel i sidan då den blev allt för vid annars. Jag funderade på att köpa av detta tyget, så det skulle räcka till nått mer, men valde att bara köpa en halvmeter. Det räckte till klänningen men sen är det slut! Ett par små slattar som kanske räcker till ett näsduksfodral eller två. Känns lite tråkigt när allt tyg går åt, men samtidigt lite skönt då jag just nu har lite mer tyger än jag känner att det är plats för i vår lilla lägenhet...

Material: Bomulspoplin från stof2000

Mönster: ottobre 3/2012, stl 92

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar