fredag 19 oktober 2012

Apor o Lejon

En pyjamas till har det blivit, i turkos apor o lejon från jny. Ett gammalt tryck som tyvärr inte finns kvar mer. Köpte tyget för ca ett år sen när de reade ut sista bitarna, 1,5 meter blev det och har tidigare sytt 2 lika dana klänningar i stl 68 (en till L och en i present) och två mössor som oxå var present. Har nog inte fått bloggat om nått av de plaggen än, men det kanske kommer. Är ganska säker på att det finns bilder iaf. Nu klippte jag till en pyjamas till L i stl 86 och sen är det inte mkt kvar av tyget.

Jag ville prova att sy en pyjamas med hel baksida och knäppning hela vägen fram. Tyvärr hittade jag inget mönster som hade det som jag ville ha det, men med hjälp av ett annat pyjamas-mönster (dock med delad baksida och sned dragkedja) så ritade jag upp eget. Använde faktiskt bara armarna och halva framsidan från ursprungsmönstret, sen hade jag mkt hjälp från kokalals blogg, detta inlägget. Gjorde likadan baksida (förutom halsen då!) och la till en grenkil, mest lite på måfå! Sen kantade jag hela vägen runt, så skönt med bandkantare då! Blev nöjd! Nästa gång ska jag va lite mer noga med grenkilen, fick klippa till och sy om den lite i efterhand för att kantbandet skulle passa men det blev ändå ganska bra tillslut.



L tycker mycket om både apor och lejon och nu har hon upptäckt att det är de djuren på pyjamasen, det är nämligen "o-ah-ah" och "waou" :-)

Mönster: Utgått från ottobre 1/2011 och sen gjort om det till en egen variant. Stl 86

Material: Apor o lejon i turkos interlock från jny, rosa kantband i interlock från jny. Rosa KAM-knappar från assuntastore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar